Meddelande till vaginaskvadronen

Jag börjar bli ganska trött på kvinnor. Det är nämligen en jävla massa gnällande och whinande till höger och vänster i det kvinnliga lägret. Kvinnans emancipation har stannat någonstans vid blöjbyten och dagisplatser. För tionde året i rad så konstateras det att kvinnor har 20 % mindre i lön än män inom samma område och det ältas en halv månad för att sedan glömmas bort till nästa mätning då det kan stötas och blötas igen utan att någon större förändring sker. Och så gnälls det från högsta ideologiska ort på män som är bufflar, gubbsjuka, kvinnohatare and what not.

Jag skulle vilja diskutera en annan form av kvinnohatare, den förnämsta av dem alla, nämligen kvinnan själv. Precis som det finns ett underliggande problem med manliga strukturer så finns det problem i hur kvinnor betraktar sig själva. I många avseenden har kvinnor fördelar gentemot män. De, på grund av sin könsroll, mognar oftast snabbare, har större ”intuitiv” förmåga att greppa situationer och helheter och dessutom är de tränade bemöta människor. Vilket egentligen innebär att de skulle kunna få precis vad de vill om de bara ville det.

Kvinnor av idag saknar jävla anamma. En tro på sig själva att de kan, och kommer, kunna genomföra det de har som dröm och mål. Visserligen är det så att mycket talar emot kvinnor som grupp, men det finns å andra sidan mycket som talar emot andra grupper likväl. Det går inte att enbart förändra samhället genom sociopolitiska åtgärder, någon gång får man också ta sig själv i kragen och besluta sig för att jag har fått nog med att hålla tillbaka mig själv. Jag har fått nog av att låta andra besluta vad som är rätt och fel i mitt liv. Jag har mina kunskaper och de är jag stolt över.

Det handlar om att stå rak i ryggen, spotta motståndet i ansiktet och leva sitt eget fucking jävla liv. Och det går inte om man hela tiden gnäller över att man inte får allting tilldelat sig. Kämpa för i helvete. Generationer av kvinnor har kämpat för att få leva sina egna liv, ska vi nu bara ge upp för att det är mer konformistiskt att låta staten ändra på allting?

Sluta bitcha.

2 thoughts on “Meddelande till vaginaskvadronen

  1. Rebecca skriver:

    jag tror det beror på att vi inte var med under KAMPEN för jämställdhet och nu blir lite lätt förvånade när klyftorna plötsligt och HELT OVÄNTAT drabbar just OSS! För sånt händer ju inte mig, jag är en modern kvinna i ett modern Sverige, eller hur? Av någon anledning blir vi helt tagna på sängen och vet just inte vad vi ska göra. För det här är ju orättvist juh!

  2. I.S skriver:

    Ja fast det är inte riktigt det jag vill nå fram till. Ja det är inte rättvist, men ibland gör vi oss själva mer orättvisa än vad samhället gör genom att inte tro på vår egen förmåga och det är bara ren och skär dumhet. Varför lägga krokben för sig själv när man kan tänka; jag kan det här, jag kommer lyckas?

Kommentera

