Våga vägra fattigmansdöden

Som jag tidigare nämnt har jag lyckan att ha ett antal mycket begåvade och kreativa människor i min bekantskapskrets. De flesta av dem lever på svältgränsen för att de valt att satsa på något de älskar att göra, som de brinner för. Många av dem jobbar heltid eller deltid för att kunna leva. Sedan går de till ett kontor eller en ateljé som de hyr in sig i och jobbar ett par timmar till för att sedan somna för sent, gå upp och upprepa gårdagen. De figurerar i tidningar, gör uppträdanden, skriver och illustrerar oftast gratis för att på något sätt kunna nå ut med sin konst och sina kunskaper. Och det är ju behjärtansvärt. Fantastiskt.

Men jag har å min sida tröttnat. På att alltid få höra att ”men du tycker ju det du jobbar med är roligt, inte behöver väl du betalt?” när jag framhåller att det faktiskt någon gång skulle vara trevligt med åtminstone en symbolisk summa för den tid och energi jag har lagt ner på mina skapelser. Sen när blev arbetsglädjen ett argument för att vägra att betala? Tyvärr, du gillar att vara läkare lite för mycket. Vi kan därmed inte höja din lön. Varför betala ut en lön över huvud taget egentligen? Du borde nöja dig med ynnesten att få pyssla med det som gör dig glad.

Humanister och konstnärer är alldeles för dåliga på att ta betalt. Att värdera sitt arbete. Det verkar som om vi alla är förundrade över att någon vill ha oss att vi i ren förvåning glömmer bort all möda som ligger bakom. Ibland är det verkligen inte kul att slita. Att kväll efter kväll jobba för att nå perfektion. Men det är det jag vill uppnå. Perfektion. Och det kräver blod, svett och tårar. Och möjligheten att lägga tid på illustrationen, texten, musiken. Att inte alltid oroa sig för huruvida räkningarna kommer att bli betalda.

Samhället i generellt är inte villigt att betala för den kultur som den brukar. Och kulturarbetarna vill så gärna föra ut sitt arbete. Detta är vansinne. Vi blir utsugna av en gemen massa som tar kultur för en självklarhet. Okej. Är det så ni vill ha det så fine. Då strejkar jag. Vi borde alla strejka. Tills den dagen då vi får åtminstone lite betalt för allt arbete. Hädanefter ska jag betala med de ynka penningarna jag drar in varje månad till varje människa vars arbete jag njuter av och uppskattar. Jag skiter i om det är svart och omoraliskt. Samhället har snyltat på oss allt för länge. Det är där omoralen ligger. Och vill resten ta del av det jag producerar, som jag inte frivilligt lämnar ifrån mig, så får ni fan i mig betala!

4 thoughts on “Våga vägra fattigmansdöden

  1. sara p. skriver:

    helt rätt tänkt! själv brukar jag klämma till med 800 pix i timmen…men jag är lätt att förhandla omkull.ska öva bort det hade jag tänkt. eller åtminstone skaffa ett par rejäla stödhjul.

  2. Ampersant skriver:

    Själv rullar jag runt det ”billiga” priset på 650/h, men t.o.m. det anser vissa kan vara saftigt ibland.Men det är som min vän Emil sagt, representera aldrig dig själv – då är det lättare att skaffa sig en bra inkomst och hålla sin förhandling på en bra nivå.

  3. Mm. Vad är grejen. Jag börjar alltmer slå bakut mot gratisarbetet. Har man en gång fått betalt så… Samma sak inom ideella organisationer – i princip allt görs gratis av praktikanter och/eller aktiva som hoppas få ett jobb inom branschen, någon gång. Problemet är bara att varje organisation anställer enbart en person. Resten av arbetet görs av engagerade och/eller aktiva. Oh, the irony.

  4. About us skriver:

    Det är så svårt det där, är man inte exeptionellt begåvad (vilket jag inte är) så finns det alltid någon stackars sate där ute som är beredd att göra jobbet gratis om jag försöker ta rimligt betalt. Vi är för många tror jag ibland… eller bara för oorganiserade.

Kommentera

