Tankar kring Lee Miller


Det sägs att Man Ray var så rädd för Lee Miller att han var tvungen att ritualmörda hennes porträtt. Allt som krävdes var ett rakblad för att deformera hennes hals. Han hängde upp henne på en vit vägg med röd, klibbig färg rinnandes ner i droppar. Som en varning för verklighetens Lee Miller. Själv tänker jag på en falsk Jesus gestalt. En martyr för konstnärens lynniga temperament och självförakt. Okontrollerad i sin ilska.

Hur Lee Miller själv reagerade på händelsen förtäljer inte berättelsen. Jag vill tro att hon kände en inre triumf. Att hon gått segrande ur kampen mellan konstnären och hans modell. För genom sin handling var han tvungen att erkänna henne som något mer, någon mer, än föremålet för hans konstnärliga libido.

Att det finns en spänning mellan modell och konstnär är klart. Själv har jag upplevt den som nästintill elektrisk, kanske till och med erotisk. Det skapas en maktbalans mellan den skapande och den som återskapas. Men att denna maktbalans skulle vara ensidig har jag alltid haft svårt att relatera till. Modellen har ofta en makt över mig som jag känner mig beklämd över samtidigt som den är berusande, om än diffus. När samspelet tenderar att gränsa till det perfekta vet jag inte vart mitt skapande börjar och modellens återskapande av sig själv slutar. Människor som är konstverk i sig själva blir svåra att kontrollera men ger samtidigt den mest fulländade konsten.

Lee Miller var ett konstverk i sig själv, ett konstverk som hon skapade varje dag. Man Ray blev bara en kanal för henne att demonstrera sitt verk.
Jag kan förstå han ilska.

One thought on “Tankar kring Lee Miller

  1. Philip skriver:

    < HREF="http://blogg.svd.se/parisbloggen?id=10366" REL="nofollow">Bevis<> på att du är före innefolket.

Kommentera

