Intervjuer och dess objekt

Att göra en intervju med en person kan vara bland det svåraste som finns. Precis som med all annan kontakt med människor så handlar det om huruvida det funkar personer emellan, men framförallt hur mycket den andra parten, den utfrågade, är villig att bjuda på sig själv och vilken attityd den har gentemot den som frågar. En text som indikerar ett skräckexempel på intervjuobjekt är denna intervju med författaren Juli Zeh. Journalisten Annika Persson har verkligen försökt att få den något truliga Zeh att om möjligt ge en lite personlig prägel åt det hela, som ni kan se helt utan resultat.

De gånger jag har intervjuat människor har det gått relativt bra, men jag bävar inför den dagen jag möter någon som inte är det minsta intresserad av att svara på mina frågor. Jag har full respekt för att författare, musiker, konstnärer och liknande inte har det minsta lilla intresse av att låta sig intervjuas. Det är ett val vi alla får göra. Och till synes kan det vara så att det är journalisten som vinner på intervjun. Men som vi alla vet vid det här laget är effekten dubbel. Du som artist bjuder en bit på dig själv, din röst och din åsikt blir (förhoppningsvis utan större redigering) publicerad och på så sätt gör du reklam för din produktion. Journalisten å sin sida får material att publicera. Min enkla ståndpunkt är: har du tackat ja till en intervju kan du åtminstone vara artig, och så är jag artig tillbaka. Deal?

Problemet för den som blir intervjuad är ändå i slutändan att varje journalist kan vinkla sin artikel. Får du ett bra intryck av Juli Zeh? Nej inte jag heller. Hennes författarskap verkar intressant, och det för också journalisten fram, men författaren verkar nästan enbart bitter och tjurig. Och den vinkeln står journalisten för. Oavsett om vi vet om hur det verkligen var eller inte har Annika Persson valt att inte förmildra Zehs förmoda motsträvighet. Kanske som hämnd för att hon inte hittade till tunnelbanan?

2 thoughts on “Intervjuer och dess objekt

  1. Sofie Violett skriver:

    Isabella. Du är så förgrymmat bra på att bena upp till synes enkla saker, som i mitt huvud normalt ter sig som alldeles för invecklade för sitt eget bästa. Detta inlägg gav mig ny energi!

  2. I.S skriver:

    Tack Sofie! Det gav mig ny energi!

Kommentera

