Låt oss sätta lärarlöner efter betyg!

Eller ja det är i alla fall vad de tycker i Trelleborg. Visst låter det fantastiskt! De lärare som är bäst och har elever med bra betyg ska få högre lön! Belöna dem som belönas skall.

Tänk inte på att olika ämnen är olika svåra att bedöma, en del kurser är svårare för genomsnittet att ta till sig, att intressenivån och kunskapsnivåerna skiljer sig från klass till klass. Världens bästa lärare kanske får en totalt omotiverad klass godkänd när de annars skulle fått IG medan en halvkass lärare får en studiemotiverad klass där de flesta redan ligger på VG eller MVG, ska vi då belöna den första eller den andra läraren?

Betyg som är så omhuldade inom Alliansen. Nu vill de urholka trovärdigheten i sitt eget favoritläromedel! God workings måste jag säga; det är sällan har jag skådat ett så fenomenalt snubbelben.

4 thoughts on “Låt oss sätta lärarlöner efter betyg!

  1. Puh, när jag bara läste bloggrubriken blev jag helt förvånad: tycker Issa verkligen det här? Men nej. Puh.

  2. Philip skriver:

    Inte bara exemplet du skrev, utan det ekonomiska incitamentet spelar in här.

    Hypotetisk situation 1:

    Eleverna i klass X hatar Lärare A. De bestämmer sig för att totalt skita i lektionerna, hårt. Lärare A förlorar pengar – elever förlorar på betyg (men hur ofta bryr dom sig, jämförelsevis?)

    Hypotetisk situation 2:

    Lärare A behöver renovera lite hemma. Helt plötsligt är en uppsats satt i 16 punkters centrerad Times VG-material. Minimigräns för MVG = 1 fotnot.

  3. I.S skriver:

    @ Elly: Klart inte! Vad hade Bamse ssagt då?

    @ Philip: Helt klart! Jag är med dig.

  4. Matilda skriver:

    Nej. Jag håller inte med. Jag tycker det verkar vara bra.

    HAHAHA.

Kommentera

