Nej tack, kvinnohatare

Igår läste jag en text ur Slitz som gjorde mig upprörd och förbannad. Jag tänker inte länka till texten eller personen i fråga för jag vill inte ge honom tillfredsttällelsen av att uppröra. Kort och gott handlade texten om hur man raggade feminister, så kallade manshatare, och hur de sedan njöt av sadomachokistiskt sex. Att ligga med en feminist var att få the time of your life, ett riktigt praktligg att karva in i sängkarmen.

Jag tänker inte här orera över hur fel jag tycker att han har, att det faktiskt inte är så att feminister är rigida manshatare. För varför ska jag behöva bevisa att feminister älskar män? Sedan när blev det relevant? Feminister i allmänhet, och jag i synnerhet, bryr sig ganska lite om enskilda manspersoner. Utifrån en uppfattning om generella maktstrukturer finns det en poäng jag vill göra, precis som jag förutsätter att moderater och sossar har en poäng med sina ideologiska uttalanden, även om den mer än sällan går mig förbi.

Vad jag däremot tänker skriva om det är kvinnohatarna. De som föredrar ett homogent sällskap där statusmarkörerna handlar om villebråd. Det är en kultur där män älskar män, identifierar sig med män och söker nära relationer med män. Som aldrig är specillt intresserade av kvinnor i sig utan snarare om att skryta inför sina manliga kompisar om vad de har gjort med kvinnorna. De som talar om ett hack i sängkarmen, skalper att samla.

Att män umågs med män är inget problem. Det som är ett problem är när deras kvinnosyn går så pass mycket över styr att kvinnor inte är något annat än utbytbart gods med specifika uppsättningar attribut som ger genklang i gruppen. Då det enda kvinnor är är ett bra eller dåligt ligg.

Nu vägrar jag att tro på den här nidbilden. Men det är inte en nidbild jag har skapat, eller som feminister har skapat, utan det är männen själva och deras pr-kanaler som vägrar släppa taget kring mannen utan hjärna vars högsta mål i livet är analsex och trekanter med tvillingar. Det är en självbild kommen ur förakt; jag vet bara inte vilka ni föraktar mest, kvinnorna eller er själva.

Kommentera

