Sex på Aschberg

Mycket sex just nu och det gillar vi. Tittade på Aschbergs program om nätsex med Hanna Fridén, moraltanten EvaEmma Andersson, Felix Köning och kristdemokraten Rolf Åbjörnsson. Aktiv retorik från de som är för och en ganska tam comeback från de som var emot, nätsexet alltså.

Det vore fel att kalla detta en diskussion om nätsex för det var det verkligen inte. Även om Fridén och Köning höll sig till ämnet var det klart att kvällens  största konflikten stod mellan om det är okej med sex utanför relationer eller inte. De som var emot nätsexet ansåg att sex utanför äktenskap/relationer är något som oundvikligen leder till gråt, tandagnisslan, oönskade graviditeter och trasiga liv. Det enda sexet som är tryggt och fint är det mellan två personer över 18-år som har en bestående relation. Allt annat är perverterat om jag förstår argumentationen rätt.

Självklart är det omöjligt för EvaEmma Andersson och Rolf Åbjörnsson att förhålla sig positiva till nätsex: det är smutsigt. Vad jag däremot har svårt att förstå är varför de väljer att retirera till förakt för andra människor när de första argumenten vederläggs av Fridén och Köning. Jag väntade nästan på att Djävulen och Gud skulle göra entré mot slutet, för rationellt är det inte att börja utmåla alla som söker relationer på internet som samhällsfrånvända nördar eller diskvalificera alla dem som någon gång träffat en partner på internet.

Jag upplever det som en backlash. Trots att jag har mina invändningar mot den sexuella revolutionen så anser jag fortfarande att det är så att människor ska ha friheten att fritt utforma sin sexualitet, så länge denna inte skadar någon annan. Detta gäller både för barn och för vuxna. Samtidigt är det självklart de vuxnas ansvar att se till att detta sker på ett riskfritt sätt. Men förbud leder i det här fallet väldigt sällan till något positivt. Den typ av retorik som Andersson och Åbjörnsson använder sig av, som skam- och skuldbelägger, är inget annat än förtryckande och demagogisk. Härnäst kommer jag väl få höra att AIDS är ett straff från Gud. Jag betackar mig.

Kommentera

