Sexkampanjer, rätt och fel och annat smått och gott

Fi har startat en sexkampanj, det kanske ni har sett? Det finns en lite tattig reklamfilm och massa grattis publicitet att hämta genom att basunera ut att feminister har bättre sex, allt enligt en studie utförd av Laurie Rudman och Julie Phelan från Rutgers University i USA. Detta har satt igång en lite mindre diskussionsvåg där Elin Grelsson i Expressen anklagar Fi för att ”skapa(r) ännu mer skuldkänslor och krav kring att vara bra i sängen och ha bra sex.”.

När jag läser igenom Grelssons artikel blir jag ganska förvånad. För jag har själv svårt att se hur Fi:s kampanj så grovt går att misstolka. Ja, jag kan hålla med om att kampanjfilmen är bedrövligt hetronormativ, nästan plågsam att titta på, en studie i orgasmer a lá Sex and the city. Men resten av kampanjen som går ut på att ”feminister har bättre sex” har jag svårt att tvinga ner i Grelssons trånga fodral. För om jag har förstått henne rätt så bygger Fi upp en idealbild av hur sex bör vara ur ett feministiskt perspektiv. Något som hon grundar på genom en debattartikel av Gudrun Schyman på Newsmill och infotexten om kampanjen på Facebook.

Låt oss börja med infotexten citerad nedan:

”Feminister, både killar och tjejer, är alla vi som ser att det finns orättvisor mellan könen i vårt samhälle. Från styrelsemötet till sänghalmen. Det här är något vi tycker bör förändras. Svårare än så är det inte!
Alla dammiga gamla normer om könsroller och tjejer är si, killar är så, bär vi med oss till sängen. Ett förhållande som är jämställt, och kritiskt till den ordning som råder, blir ett öppnare och skönare förhållande. Ett sånt förhållande genererar mer och bättre sex!
Det finns inget jämställt sätt att ligga på – det handlar om att själv välja hur man vill ha sex.”*

Så som jag förstår det här citatet så stipulerar det:
1, vilka som här refereras till som feminister.
2, att det finns normativa strukturer som påverkar vårt sexliv.
3, om parterna inom ett förhållande kan resonera och förhålla sig kritiska till dessa normer så borgar det för större öppenhet kring sex.
4, att det finns ingen specifik typ av sex som är jämställt

Sammantaget så skulle jag säga att budskapet är att vi genom att förhålla oss kritiska mot könsroller också får möjlighet att friare förhålla oss till vår sexualitet. I mina ögon utgör det inte någon form utav skuld- och skambeläggande av sexuella prefernser utan en uppmaning till att reflektera över sin sexualitet och dess vilkor och därmed uppleva större sexuell tillfredsställelse.

För att gå vidare till Schymans inlägg på Newsmill skriver hon (appropå den psykologiserande trenden att ”var man är sin egen lyckas smed”):

”Lycka kräver reservationslösa relationer. Relationer fria från förtryck, makt och ägande. Sällan är det så tydligt som i en kärleksrelation. Så fort makt och ägande blandas in, vilket är det gängse med den könsmaktsordning som är plattform i alla våra samhällen, minskar möjligheten och förmågan att älska reservationslöst.”

Återigen så tycker jag att budskapet är frihet. Det enda kravet som lyfts fram är kravet om reservationslöshet; att ha möjligheten bli älskad utan att tvingas vara på det ena eller andra sättet. Återigen ligger budskapet långt ifrån det Som Grelsson läser in i Fi:s kampanj. När hon skriver:

”I Feministiskt initiativs värld verkar sex vara liktydigt med jämställda, heterosexuella par som har rättvist och icke-maktutövande sex med varandra.”

blir det en grov förenkling och tolkning av kampanjen. Framförallt i förståelsen av makt. Den makt som åsyftas är en strukturell makt, inte BDSM-lekar i sovrummet. Det är också svårt att förstå vad Grelsson menar med jämtällt och rättvist i artikeln, men jag får intrycket av att hon menar att det är mätbart. Vilket är konstigt då ingenting tyder på att kampanjen har den typ av agenda eller ideologi. Det handlar inte om att kravbelägga individer utan snarare om att lyfta fram att människor genom att adopterar ett feministiskt förhållningssätt (läs kritiskt) till normativa föreställningar om sexualitet kan uppleva större frihet.

Själva studien som sådan har undersökt om de stereotypa föreställningar som finns kring feminister (att de är solo, lesbiska, sexuellt oattraktiva i förhållande till icke-feminister) stämmer. Forskarna kom fram till att dessa fördomar är ogrundade. De konstaterade snarare att feminister oftast är nöjdare i sina relationer, orsaken till detta framkommer dock inte i artikeln.  Det är därför svårt att se just denna artikel om studien som något annat än ett konstaterande, utan några idealistiska komplikationer.

Jag förstår jag inte Grelssons invändningar, någon klokare får gärna upplysa mig om jag har missförståt. Dock är jag helt med henne i hennes känga mot den hetrosexualitet som florerar i kampanjen, inte snyggt för ett intersektionellt parti som Fi.

*Det kan mycket väl vara så att info-texten ändrats efter Grelssons text. Det vet jag faktiskt inte.

Kommentera

