Gendertrouble

Oj vad det finns mycket att skriva om idag! Vansinnigt roligt alltså! Först ut de här tokerierna: har någon av er läst den här artikeln i The Local om det svenska paret som avhåller sig från att avslöja sitt barns könsidentitet för omgivningen. Om inte läs den och läs sedan ”original” artikeln från Svd här.

Efter allt detta läsande ska jag nu komma till mina poänger. För det första måste jag säga att det är vansinnigt irriterande hur The Local har vinklat sin artikel och dessutom kommer med totala felaktigheter i sin artikel. Framför allt att de framför att föräldrarna mörkar det fysiska könet för barnet i fråga och genom de intervjuade framför att barnet kan ta skada av det föräldrarna gör emot barnet genom att dölja dess kön för det. Liknelser dras mellan en pojke vars penis blivit avskuren (!) genom en omskärelse som sedan uppfostrats till flicka. Men det finns alltså inga likheter mellan det här fallet och den penislösa pojkflickan. Detta barn har ett kön som det själv får förhålla sig till utan omgivningens fördomar om det och föräldrarna uttrycker även att om barnet skulle utveckla en übermacho eller ultrafemenin identitet så kvittar det dem, poängen är att hen ska få välja.

Det föräldrarna vill är att undanhålla barnets kön för omgivningen. Så att barnet, och för den delen föräldrarna, slipper är att utsättas för omgivningens stereotypa uppfattning om genus. Om detta kommer innebära att hen blir en friare människa rent generellt vågar jag inte uttala mig om, men rent könsnormativt lär hen undvika ett par genusfällor som omtänksamma människor lägger ut.

Det andra som stör mig är att människor inte på något sätt är källkritiska. Nu kanske det inte kan krävas av bloggare och de som kommenterar att de letar upp ursprunget till en artikel, men att Bloggkommentatorerna, som jag i vanliga fall tycker håller hög standard, inte verkar ha läst artikeln i Svd (som länkas i den amerikanska artikeln) förvånar mig. Speciellt då jag läser kommentarerna som helt baseras på detta ”missförstånd” om som The Locals journalist Lydia Parafianowicz gör sig skyldig till i sin artikel. Speciellt när det handlar om ett sådant kontroversiellt ämne som kön och barn tycker jag att det är schysst för de omskrivna att allt material kollas upp.

Själv vet jag inte om jag tror på tanken som sådan. Jag är fullt övertygad om att det kommer innebära en skillnad för barnet men det förändrar ingenting i stort. Dock tror jag inte heller att det är föräldrarnas ansats. De vill bara göra det som de tror är bäst för sitt barn: nämligen att låta det växa upp fritt från könsnormativa kommentarer från omgivningen.

Kommentera

