En hyllning till Lina Neidestam

Under en intensiv tid i februari så läste jag igenom hela Lina Neidestams blogg från första till sista inlägg. Det hela började med att jag blivit så otroligt uttråkade på allting annat jag läste att jag klickade mig in på första bästa länkade blogg. Och där fanns hon. Detta under av vitsighet, feminism och kreativ lusta.

För det första så är det oerhört befriande att läsa en blogg som är smart och rolig utan att vara pretentiös.Själv tycker jag att det är vansinnigt svårt. Men Lina gör det med bravur. För hon är riktigt, riktigt duktig på att skriva för oss andra.

För det andra skrattar jag ihjäl mig åt Zelda. Jag tror faktiskt att Zelda är min kosmiska själsfrände till och från. Inte nog med att hon är lika självupptagen som jag, hon är dessutom lika självmotsägande och ilsk. Nu tänker du säkert att Zelda skulle kunnat vara din själsfrände också, och det är liksom lite det som är det vackra med Zelda. Hon är allas vår vän och kamrat. Det finns alltid något litet att identifiera sig med om man är en kämpande 80-talistbrutta med alldeles för mycket åsikter i förhållande till öron som vill lyssna.

För det tredje så inspirerar Lina Neidestam mig. Varje gång jag tittar på hennes fina Maran-manus eller läser en Zelda-stripp så tänker jag ”Jag kan också! Jag vill också!”. Detta är inte för att något Lina gör är simpelt, snarare skulle man väl säga att hon verkar jobba ihjäl sig för att göra det hon vill, men hon får mig att tro att det är möjligt. Att tjurnackat satsa på något och sedan få göra det. Om det så innebär ett snålande utan dess like och arbete 24 timmar om dygnet. Alternativen är så långt mycket värre. Lyckas jag skaffa mig Linas arbetsmoral så tror jag faktiskt att det blir människa av mig också.

 

Bilden är självklart gjord av Lina Neidestam och klicka dig nu för Guds skull in på hennes blogg!

 

 

Kommentera

