London dag 2

Oj, oj, oj vad vi har sprungit idag. Mina fötter är utslitna och om jag somnar innan tio ikväll ser jag det som en logisk följd av mental utmattning.

Men vi tar det från början. Både jag och Andri har varit i kontakt med en rekryteringsfirma som heter Advantedge. De tar in personer som har erfarenhet av ekonomi, kundtjänst och administration för temporära och fasta jobb. Vi har hitintills fått hjälp med att uppdatera våra CV:n efter brittisk modell, råd angående brittiska National Insurance numbers och hur vi ska hantera skatt. Vi har haft en kontaktperson, Thea, på Advantedge som kunnat svarat på frågor och hållt separata intervjuer med oss. Idag var det dags att träffa henne för första gången.

Thea visade sig vara en oerhört trevlig och varm holländska som gick igenom allt vi behövde veta om att jobba för och genom Advantedge. Vi fick även papper som underlättar för att öppna bankkonto, något som jag förstått är mer eller mindre enkelt i detta förlovade land.

Efter en stunds snack fick jag genomgå ett antal tester som skulle visa vilka kunskaper jag besitter i Word, Excell och PowerPoint. Fy fasiken vad trögt och tråkigt! Inte bara ska du koncentrera dig på frågor som ”Hur stänger du ett dokument?” utan du måste dessutom förstå vad i hela fridens namn de egentligen menar. Efter nästan två timmar var mitt tålamod slut och huvudvärken ett faktum. För att inte tala om Stora A som fick sitta och vänta medan en sur fransyska i receptionen körde arga leken med honom.

När alla test var avklarade flydde vi fältet och beslutade oss för att ta oss till vår nya hyresvärd och skriva på kontrakt. Vi tänkte att eftersom vi redan var uppklädda till tänderna så var det lika väl att döda alla flugor på en gång. Som fån stod vi vid dörren till kontoret och tryckte på en knapp som enligt en lapp skulle fungera som ringklocka. Inget hände och till slut gick vi helt sonika in och hoppades på möta någon vänlig själ. Istället träffade vi ”Gwen”.

Låt mig börja med att säga att det egentligen inte är något fel på ”Gwen”, hon har säkerligen bara träffat allt för många som oss och har slutat bry sig. Men, och detta är ett stort men, skriver du på ett kontrakt där du ska betala hutlösa summor för en lägenhet vill du åtminstone mötas av ett leende följt av ett ”Välkommen!”. Inte: ”Why are you here?”, en blick som kunde få Zlatan att bli ödmjuk och en irriterad gest mot soffan.Varför ”Gwen” hatade oss kunde jag inte riktigt sätta fingret på men att hon tyckte att vi var osedvanligt sinnesslöa stod rätt snart klart. Bara det faktum att vi hade mage att ställa frågor verkade störa henne något enormt. Efter att vi hade skrivit under varenda jäkla sida som skulle skrivas på och dessutom skrivit vår uppsägelse verkade hon dock tina upp något och när vi lämnade klämde hon till och med fram ett leende. Kan bero på att hon räknade pengar för sig själv…

Här kanske man kan tycka att vi gjort nog för dagen, men nej då. Då vi båda är envisa som åsnor bestämde vi oss för att fixa ett bankkonto. Med både adress och anställningbesked så kilade vi in på Lloyds på Kensington High Street. Här lyckades vi förvirra kassapersonalen med våra papper och begäran så de var tvungna att springa och kolla med chefen om rätt procedur. Till slut fick vi träffa den förtjusande Marissa, en spetig italienska med ett något nervöst sinnelag. Hon försäkrade oss att vi skulle få ett varmt och personligt förhållande och efter att ha suttit tillsammans i två och en halv timme (för att öppna två separata lönekonton och ett gemensamt servicekonto) så var jag böjd att hålla med henne. Vid det laget hade vi avverkat allt från shopping till bostäder och hur jag och Stora A träffades (den korta versionen). Stora A satt bredvid och var mindre road, jag tror faktiskt att han somnade vid ett tillfälle.

Men nu är vi klara för idag och morgondagen kommer att bli något lugnare. Då har jag bara ett möte att gå på och sedan ska vi förhoppningsvis kunna andas ut i ett par timmar.

Kommentera

