London dag 3

Den här dagen har varit något lugnare: tack gode Gud för det. Om gårdagen präglades av möten som tangerade marathonlopp i längd har denna varit en uppvisning i 100 m sprint, in ut och sedan undrar du varför i hela världen du var tvungen att ta dig dit för från första början.

Idag har jag nämligen rest en hel del för ett tio minuter långt möte där jag bekräftat mitt CV, hälsat på människor som ”utan tvekan kommer hitta ett jobb till mig”, skakat hand och blivit ivägsänd. Det hela har fått mig att känns mig lite lätt billig. Vilket i och för sig inte är helt fel, men ändå: tryck inte upp det i ansiktet på mig.

Jag hade också min första härdsmälta sedan vi kom hit. Det hela började med ett mail där ett företag ansåg att mina lönekrav var allt för höga för det jobb de erbjöd. Fint, det kan jag också förstå, men jag börjar tröttna på att det är väldigt få som vi hitintills mött som är trevliga utan att vilja ha något från oss. Fan, de är inte ens trevliga när de får något från en.

London känns väldigt paradoxalt på det sättet: alla som vi mött är oerhört artiga och trevliga, men ingen är riktigt snäll. Det framkommer väldigt snabbt att man, trots alla välkomstfraser, är en handelsvara bland många. Så är det såklart överallt, men just detta har de senaste dagarna blivit så påtagligt. När man saknar ett permanent hem, vänner och familj så blir allt annat så mycket skarpare.

Många har undrat om jag inte kommer tycka att det är läskigt att komma hit eller om jag är rädd. Jag kan faktiskt inte säga att jag är det eller att jag har varit det heller. Men däremot så hoppas jag innerligt att jag kommer möta människor som jag faktiskt tycker om. För annars kan det nog vara rätt svårt att komma till rätta här. När alla är så utbytbara kan det kännas skönt att ha någon som gillar en oberoende av CV och pengar på kontot. Därför betyder det otroligt mycket att jag gör det här med Stora A. Jag är nog lite för mesig för att klara det själv i långa loppet, tillsammans så har vi så mycket mer kraft.

 

2 thoughts on “London dag 3

  1. Philip skriver:

    Det kommer gå prima! Om någon klarar det är det verkligen du!

  2. I.S skriver:

    Tack så mycket Phille! All kärlek är bra kärlek!

Kommentera

