London dag 5

Idag flyttade vi in i lägenheten! I försommarvärme har vi släpat våra resväskor fram och tillbaka mellan South Kennsington och Notting Hill. Eftersom tunnelbanan vare sig har hiss eller rulltrappor, liksom vårt hus, så blev det en jäkla massa lyftande hit och dit. Att vi sedan bor på femte våningen och att väskorna vägde i snitt 26 kilo var underlättade inte riktigt. Det är ett under att ingen av oss dog av en hjärtattack med tanke på vår undermåliga fysik.

När alla väskor väl var på plats upptäckte jag, till min stora fasa, att lägenheten inte var ordentligt städad. I hörnen lurade damråttor, alla ytor var avtorkade men hade en hinna av fett över sig och när jag följde efter damråttorna in på toaletten så var kalkresterna ett faktum. Skräcken fortsatte när jag tog mig en titt på porslinet och insåg att det var diskat utan diskmedel.

Om det nu är någon läsare (mamma) som vill invända att jag inte är världens mest ordningsamma, städade människa och börjar grymta om några kastruller så vill jag påminna denna någon om att det var över 6 år sedan och att jag har utvecklats sedan dess. Dessutom vill jag här klargöra att jag aldrig någonsin har fått betalt för att städa. Eftersom de här jäklarna som vi hyr av tar ut en avgift på rediga 80£ för flyttstädning (ej valbart) är det minsta man kan begära att de använder sig av någon form av rengöringsmedel. Jag lovar dig att om jag fick 850 spänn för att städa en lägenhet på 12 kvm då hade den varit ren.

Nog om det. I övrigt är allt underbart. Jag älskar det faktumet att vi bor högst upp i byggnaden, att utanför vårt fönster finns ett träd med limegröna små löv och knoppar och att vi runt hörnet har ett bageri, pubar, tunnelbanan och Portobello Road. Går det egentligen att klaga då? Jag tror knappt det.

Efter att vi hade stoppat undan alla kläder i garderoberna och stuvat upp resväskorna ovanför köket fick jag för mig att möblera om. En intressant uppgift med tanke på att planlösningen och det begränsade utrymmet knappast ökade möjligheterna. Stora A suckade mest och tittade ut genom fönstret samtidigt som jag svängde runt bord, soffa och bokhylla tills allting stod på i stort sett samma plats som de gjorde från början. Här började Stora A argumentera att det kanske inte fanns något behov i att möblera om från första början, men jag hävdar fullt och fast att de små, och oerhört betydelsefulla, ändringar jag infört har maximerat trivseln och fått stället att kännas mer inbott. Kalla det min lilla gåva till mänskligheten. Det och mitt fantastiska ego.

2 thoughts on “London dag 5

  1. Philip skriver:

    Efter det förra inlägget (som jag läste nyss) hade jag bara fasa för att det kunde bli värre. Utan att på intet sätt förringa dåligt flyttstäd så är jag glad att det bara var det. Mina tankar är med er, och hoppas att det bara går uppåt fr o m nu!

  2. I.S skriver:

    Jag vet… men efter all jävla snålhet från deras sida så var det lite droppen för den dagen. Men egentligen låter jag mer än vad jag borde. Jag stortrivs och vet om det!

Kommentera

